Adds by nuffnang

Thursday, May 23, 2013

Tips DIY kids birthday goodies

Aku suka keje2 kreatif yg DIY, walaupon aku takdelah kreatif manapon, feeling2 je..hehe..salah satu benda yg aku paling suka buat DIY, ialah kids birthday goodies ni lah..walaupon takat nak bagi budak2 je kan..tapi aku suka n rasa puas...So here, just sharing a few tips for DIY kids birthday goodies..

1.Yg paling utama ialah BAJET..you have to set berapa bajet per pax, then barulah boleh pikir tentang isi dalamnya..Macam aku bajet kecik saja, bisanya between 3.50-5.00 per pax..ada jugak aku tgk kat ig, anak2 retis punya birthday goodies kan, memang best2 lah sesuai ngan bajet depa yg meletop2 jugak..yg penting tengok kocek masing2.Bajet tu pulak ada dua, bajet per pax n bajet keseluruhan (per pax * bil)

2.Dah set bajet baru boleh cari isi dalam.Macam aku utk isi goodies kena ada 2 item;yg pertama benda/barang yg boleh digunapakai, yg kedua barulah makanan..

Gift + makanan..Mcm yg ni bajet aku ialah RM3.50
3.Selalunya aku akan cari barang/benda yg boleh digunakan dahulu (within budget), lepas tolak harga benda/barang tu, balance dari bajet tu baru aku cari barang makanan pulak..Sebabnya yg utama dalam goodies bag tu bagi aku adalah gift ni, n bahan makanan adalah sampingan..Terpulanglah, ada yg nak spend byk kat makanan, so boleh beli makanan byk, n utk gift sikit..

4.Barang makanan kalau boleh beli yg kids selalu familiar makan..mcm aku selalu beli kismis, biskut, sumi jelly, cocopie or cake gulung tu n chocolate..Aku cukup tak suka bile ada parents yg beli as birthday goodies makanan yg ntah apa2, penah anak aku bawak balik, jajan yg tak berbrand, masin nak mampus n serbuk gula2lah which is aku rasa kurang sesuai utk budak2..and aku tak suka bagi candy or lolipop..

5.Beli bahan makanan n gift dekat pemborong, to make sure everything is under budget..kalau beli kat kedai biasa, barang2 biasanya agak mahal, kang takut lari bajet jugak..for makanan, aku selalu beli kat NSK, gift pulak aku cari kat pemborong pakaian or mainan kanak2.

6.Nak lagi jimat gift tu korang boleh DIY jugak instead of buying them from store..Macam aku, last year buat felt fridge magnet, cadangnya this year nak buat felt soft toy, tapi tak dan masa, so aku beli je..


7.Bajet is including wrapper sekali ye..Macam aku, not into fancy wrapper sangat lah, sebab kids more excited on isi dalam je, tak heran sangat ngan wrapper ni, besides fancy wrapper ni costly khennn..
So utk wrapper biasanya aku akan beli yg biasa2 je ataupon tengok bahan2 yg dah kat rumah yg mana boleh dijadikan wrapper..yg aku penah guna macam, plastik makanan yg biasa, kertas pembalut makanan kaler coklat tu n envelope.Utk ribbon n sticker, sume aku DIY.Design n print sendiri..merasa tua2 pon main gunting n tampal lagi..hehehe..
Last year ...ni guna plastik makanan biasa je as wrapper
Ni masa birthday Abang this year, guna envelope..
Last 3 years, guna wrapper makanan kaler coklat ni je..
Icha's birthday this year, wrapper yg biasa2 je..

Ok, tu je kot..nanti kalau ada apa2 aku update later..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails