Adds by nuffnang

Friday, March 14, 2014

Tips menukar susu formula

Ni aku nak share pengalaman aku nak tukar susu formula, I mean bile anak dah setahun nak tukar dari susu baby ke susu yg steps 1-3 tu.Manalah kot2 boleh membantu pada sape2 yg menghadapi masalah yg sama.
Masa anak2 aku (si abang n kakak) cecah umur setahun, aku pon sama jugak cam mak2 yg lain, excited nak tukar susu formula dari yg step baby to yg step utk 1-3..anak baru nak masuk setahun, tapi rasa cam anak dah besar -___-
Masuk je setahun, terus tukar susu, susu tu dah standby siap2 beli, tak sampai setahun pon dah siap2 beli.Mak yg excited lebih..
Tapi bile dah tukar susu tu, anak aku kena sembelit yg agak teruk jugak..Bab minum tu, takde masalah..dia ok je minum, sebab susu dari brand yg sama kan, maybe rasa dia still sama je..Cuba jugak beli brand lain, tapi still beli yg step 1-3 lah, pon sama..sembelit jugak..last sekali beli balik yg brand asal tu, tapi bukan beli yg step 1-3 tu, tapi beli yg step utk baby 6-36 or 18 bulan...Alhamdullillah, minum yg tu no more sembelit..Then, bila dia dah setahun setengah macam tu, baru bagi balik yg step 1-3 tu..barulah ok dia minum.Same goes to my daughter, tapi emaknya jenis yg tak learnt from lesson, still nak cepat2 tukar pada susu step1-3.Tapi sama jugak kes ngan si abang, sembelit jugok, pastu start le tukar brand mcm2 tapi still ambik yg step 1-3, sembelit jugak..last sekali kembali ke pangkal jalan, ambik balik yg brand asal tu, cuma step tukar, ambik yg 6 bulan hingga 18 or 36 bulan.Pon Alhamdullillah ok je minum, after setahun setengah baru tukar yg 123.
Pon hal yg sama berlaku kat anak sedara.My SIL pon tak sabar2 nak tukar susu.First week minum memang sembelit, pastu aku syorkan bagi je dulu step 6-18 or 36 bulan tu, pastu barulah ok..
So, pada mommies yg faced the same problem, bolehla cuba try kekdah ni, manalah tahu kot2 ianya berkesan to your lil' one.Tapi utk susu formula yg step 6-18/36 months, tak semua brand ada..mana2 brand yg ada, so bolehla cuba..
Lagi satu nak share, ni tips yg aku dpt dari brand experts, kalau nak tukar susu dari brand A ke brand B, jangan campurkan susu, kaedah tu salah.Seeloknya selang selikan bagi susu A n susu B, sampai lah baby boleh terima sepenuhnya susu B tu...

1 comment:

Putri said...

Kalo compare susu step 2 (6-36m) lebih halus teksturnya dr yg step 3 (1-3thn).anak sulung saya mula mnm susu step 3 bila umur dia 1y3 months.anyway gud info....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails