Adds by nuffnang

Thursday, September 8, 2011

Nestum oh nestum

My daughter baru saja berumur 4 months ++....badannya agak kecik,since dia umor 2 months, dia ada batuk & kahak yg tak hilang2..doc cakap bronchitis...mungkin kesan dari batuk n kahak yg berterusan tu, berat dia naik sikit saja...perkara yg paling saya takuti bila pulang hari raya kat kg ari tu, akhirnya terjadi jugak..bilamana MIL sibuk bertanya bila nak bagi makan kat baby...saya cakap nanti dia umor 5 bulan (si abang dia sibuk nak bagi makan masa abang umor 11 hari)...dia kept on talking about bagi makan kat baby, but saya buat bodo je...sampailah bila kiteorg dah balik KL, MIL managed to call my husband, and siap buat adegan menangis kat my husband (katanya my husband la, ntah betul ntah idak...)bahawa my baby perlu di bagi makan, sebab tak bagi makanla dia kurus n ada kahak...my baby tak cukup zat..(ewah..ewah...macam dia pulak dokter ye..)dan kerana my husband ni anak yg-taat-setia-pada-perintah-MIL, maka di paksanya saya beri makan nestum kat my baby...tuhan saja yang tahu perasaan saya ketika itu...walau saya merayu dan menangis supaya tak dibagi makan kat baby, my husband masih berkeras nak bagi jugak..dalam terpaksa saya bagi jugak my baby makan nestum tu...iyalah dah ada laki kena ikut cakap laki, kalo tak derhaka plak..kadang2 terpikir jugak baik kalo takde laki, semua decision boleh buat sendiri, tak perlu gaduh2..dah asek tak sefahaman memanjang...
yg saya tak paham, kenapa diaorg ni tak paham n respect hak saya as a mother, saya yg mengandung n menanggung sakit bersalin, saya paling berhak ke atas anak saya, saya lebih mengenali anak saya, saya yg susah payah menjaga anak2 saya dari lepas bersalin sampai sekarang, ko ado?tak pernah ke terpikir sebagai ibu yg masa ko sudah berlalu, ko dah jaga anak2 ko dulu cukupla, respect la saya sebagai ibu kepada anak2 saya (jika ko mahu org respect pada ko)...dan yg pasti saya tidak akan REDHA dunia akhirat atas perbuatan mereka itu...

7 comments:

Anonymous said...

aduhai su...kesian icha...kita start bg iman mkn pon da dkt sgt masuk 6bln..tu pon try sikit2 je-shim-

Wan Collection's said...

akak, dah boleh komen :)


moga baby comel cpt besar dgn sihat!

Wan Collection's said...

akak,

tell ur husband this story of friend of mine..


she just lost her 3 months baby because of giving him makanan seawal usia 2 months.

Please noted bf only can cure any penyakit wpun anak akak kecik ke besar ke tak cukup zat ke. usus baby kecik thats y she cant fit anything except susu ibu. ask the doctor if they dont trust this. acknowledge them with knowledge.

jgn membuta tuli bagi makanan untuk dia.

and respect the mother too. we have the right how to raise our own kids as long we follow the right things.

jgn bila dah baby sakit2 n baru they start wondering why sakit itu ini?

kahak dan batuk is normal for baby. anak saya selalu sakit masa baby2 nak sampai usia sekarang ni..

Ms.Su said...

wan, haihh..entahla wan, diorg ni jenis tak reti bahasa..nak kita ikut cakap dia je..kekonon diaorg je yg betul..kekonon akak la yg x pandai jaga anak..padahal selama ini sakit ke apa, aku jugak yg jaga, diaorg ado?cakap apapon tak guna...nasib akak le dapat akak anak omak ni..org lain pon anak omak jugak, tapi tak de plak nak ikut membuta tuli, tau beza yg mana baik buruk..

Diyana said...

hi slm perkenalan. ank saya pun brt x nek sgt dr 4bln-6bln cume nek 100gram sebulan, mcm2 gak org len bunyi huhu, npe la byk sgt org dengki ngan kite yg fully bf ni kan. nyway hopefully tabah hadapi semua nie ye....

Dhila tries to write again said...

Su.. jgn bagi makanan pejal..!!

Tell ur husband.. kawan dila anak die meninggal sebab usus pecah akibat mak pak die bagi makanan pejal at the age of 4 month..

mmglah ajal tapi sebaiknya we wanna give the best..

tak mo tak mo tak mo...

Anonymous said...

Mek,

Sedih aku baca post ni, sebak pun ada, maklumlah dah jadi ibu ni...kuatkan semangat menegakkan kebenaran k! perut icha kecik lg...mana leh masuk lg nestum tu....byk2 bersabar k..semoga icha sentiasa sihat and happy...

~ Myn

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails