Adds by nuffnang

Thursday, March 21, 2013

SPM

Ari ni result SPM kuar kan?Tahniah to those yg dapat result best n cemerlang.Yg kurang best, jgn risau, it's not like the end of world, you still young ,still got more time, yg penting usaha.chewaaahh, nasihat ahkak seperti pakar motivasi..
Sape calon SPM 1998?sila angkat kaki dan tangan sekali..hehehe.tu batch aku tu..Result aku tidok le best mana, cukuplah asal boleh masuk unibersiti..dulu tak mcm sekarang, sekarang abc kan, dulu ada pangkat,ada agregat..dulu masa sekolah aku bukan lah pelajar cemerlang, nak kate pelajar bengap tu tak jugak..bukan jugak jenis yg rajin study apatah lagi jenis yg nak focus masa belajar, tapi time dekat nak exam tu mujur ada kesedaran diri..teknik study aku, aku panggil teknik 30 hari..start dari hari pertama aku akan study subject pertama exam, begitu seterusnya, subject last aku study last lah, so bile dah macam lagi 2 hari nak exam subject tu, aku akan start review balik apa yg aku study dulu..
Trial SPM, aku dapat 18 agregat je.Kat sekolah aku dulu, kira macam sekolah budak2 cerdik2 la, so sape2 yg dapat 18 ke atas, kira macam budak tak pandai lah, lalu dipandang serong oleh guru2 n budak2 cerdik lain..ada sorang cikgu ni, dengan konfidennya bgth aku kalau dah gini gayanya result trial aku, jangan harapla spm betul kamu nak dapat elok.mesti kamu dapat 20++.Aku tak tau apa motip dia cakap mcm tu nak membakar semangat ke, memang di target aku dapat mcm tu..time tu aku memang benci giler kat cikgu tu..
So tiba ari amik resut, pegi sekolah naik bas ramai2 ngan kawan2..sampai sekolah kena beratur tunggu turn cikgu panggil nama..nebes kemain lagi, sampai turn aku, aku pegi le depan cikgu, cikgu pegang result aku tak kata apa2..aku baca dari belakang kertas, alamak 21 ke??masin betul mulut cikgu tu, ditambah plak cikgu yg bg result tu tak ckp apa2, tahniah pon tak, konpem dapat 21 lah ni, kuciwa mak..sekali bile dapat n tengok betul2, phewwwww...lega, rupanya aku baca terbalik, bukan 21 tapi 12 agregat...Alhamdullillah...
My best pren kat sekolah dulu, dapat result kurang best..Tapi mcm aku cakap its not the end of world kalau result SPM ko kurang memuaskan..peluang sentiasa ada..mcm kawan aku ni still dapat masuk U, belajar sampai degree mcm org lain jugak, n sekarang kerja sebagai pendidik,bukan pendidik biasa, tapi pendidik kanak2 istimewa..Aku salute sangat2 ngan kawan aku ni, sebab bagi aku dia lagi berjaya, malah lagi berjaya dari aku..tugas dia lagi mulia n tanggungjawab dia lagi besar.but i know she did very well, dia telah membuktikan pada org2 yg pandang serong kat dia dulu yg dia pon boleh berjaya..really proud of you ma friend!siap kuar magazine lagi, kelllass ko maria..
Kesimpulannya, bak kata wardina, berapa banyak A yg ko dapat bukanlah pengukur kejayaan..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails