Adds by nuffnang

Thursday, February 26, 2015

Boss

Sepanjang 8 tahun bekerja ni aku dah bekerja dgn beberapa org boss jugak..tapi ngan 2 org ni agak lama jugak, 7 tahun kot. Aku suke perati perangai boss aku dulu...aku peratiiiiiiii jeeeeee....hahaha...macam2 pesen boss ni tau, yg penting staff kena sabo je urut dada tiap2 hari hahahaha...

ni sekadar menceritakan pengalaman saja.pengalaman yg ada pelbagai rasa.pahit manis masin kelat busuk masam semuanya ada...bukan utk memburukkan ex bossess (eh ada aku kesah, bukan dia baca blog aku pon hahahaha), tapi nak share pengalaman bekerja dgn boss2 yg pelbagai ragam. aku sure korang pon mengalami pengalaman  yg sama ngan boss korang kat opis kan..

Boss pertama, ni boss yg paling banyak bercakap masa interview aku mula2 dulu...nampak baik pd mulanya..aku suka style dia, kalau buat report mesti teliti, adalah2 sikit2 ciri2 boss yg berwibawa...tapi aku tak tahu mana silap, tetiba dia tak suka aku ...hmmm...boss yg ni lain mcm sikit kalau dia tak suka staf tu, sorry dia takkan pandang muka ko...it happened to me..aku buat presentation tapi dia lansung x pandang aku as presenter...sakit ati aku.. kurang ajar sangattttttt....but never mind..what goes around comes around,...harap2 anak ko esok2 boss diaorg tak layan mcam tu ye...harus diingat hidup ni mcm roda..kadang apa yg penah ko buat kat org kan kena balik kat atas batang hidung ko...

boss seterusnya yg paling lama aku bekerja bawah diaorg 7 tahun...fuhhhh...personally aku rasa 7 tahun yg sia2...tak banyak benda yg aku kutip dari diaorg, melaikan rasa sakit ati je hahahaha...manjang lah ko ni sakit ati ye,,,yg sorang ni boss besar, yg sorang boss kecik asek ngekor bontot boss besar je...boss besar tu ok.antara yg paling ok sebenarnya.aku suka dia punye pengetahuan dalam technical things.almaklumlah, keje kat department aku dulu, memang berkait rapat ngan system n technical things.so bagi aku kalau keje yg berkaitan system n technical ni, boss kena ada pengetahuan. kena hands on. barulah staff akan respek.he was good at that part tapi...tapi...jenis yg favoritsm..kalau dia suka department tu or staff tu manjanggggg je diaorg yg dapat pmr yg best2...pffftttt..yg lain tu nasib ko lah labu..
boss kecik pulak...boss kecik ni lawak...kiranya dialah yg bagi kami sakit ati, dia jugak yg jadi pelawak...hahaha...madu dan racun gittteeeewww...
ini boss perangaiiiiiii sangat ye...dia ni tak le bijak sgt, keje bergantung harap ngan stafff...ngan staff asek nak jeles manjang...kalau dia buat takpe ye, pandai dia sorok (sorokpon asek kantoi ngan staff) tapi kalau staff yg buat....hoiiiiii.....*urut dada* jenis tak back up staff, depan boss besar menikussss je dia..sorry to say, dia memang takde ketokohan boss langsung, sorry boss, you didn't earned my respect.

boss seterusnya pulak, ku ingatkan dah dapat boss baru setelah sekian lama stuck ngan boss lama adalah sinar harapan...tapi lebih kurang aje, or worse getting to worse...hahaha...boring hoiii...dah le tak tahu, buat2 tahu pulak...jadik boss ni kalau ko tak bijak, tapi ko buat2 bijak, tapi kantoi ngan staff kepura-puraan ko tu...sorry to say you lost your staff respect..jadik boss tak leh cepat panik or gelabah..takleh pulak jenis phd..asal org lain naik pangkat ko yg gelabah..hahaha..cemana staff nak respect, one more thing boss tak payah le nak buang masa berejam sembang ngan staff pasal personal things...huihhhh..takde ke tokohan boss langsung, nampak sangat boss takde keje..

the last one, lagi mencabar...sembang mau lebih...at first aku pikir this is gonna be the right one...but lama-kelamaan i could see his true color...sembang kencang, achievements konon sana sini, but i wondered why are u still in manager level?muahahahaha...aku penah terkena hoiii...3 jam lebih tadah telinga semata2 nak dengar dia membangga diri...kahkahkah...

haihhh macam2 ragam boss kan...bagi aku lah, memang susah nak jadi boss ni...selain kena adil, boss mestilah potray himself sebagai boss yg baik..yg bijak, yg hands on, yg pandai jaga staff (sebab the staff is your back bone, backbone of the company too), yg mahu berjaya tapi bawak sekali staff untuk berjaya,ni tak yg naik pangkat dia sorang je, yg harum nama dia sorang je..yg boleh coach staff, yg memberi aura positif pada staff, yg menaikkan semngat satff untuk terus bekerja ngan cemerlang...but too bad, aku tak jumpa boss yg begitu, yg boleh aku jadi kan role mode sepnjang tempah bekerja di syarikat 'gah' itttewwww

Apapun, kita kena ingat boss kita yg paling besar adalah Allah SWT.siapapon kita di dunia ini, kita masih pangkat hamba padaNya.Like i said earlier, hidup ibarat roda.hari ni mungkin boss berada diatas, esok lusa mana tahu saya berada diatas boss pulak,eh?


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails