Adds by nuffnang

Tuesday, February 22, 2011

Sudah rezekinya begitu, Syukur Alhamdullillah...

Meh saya nak citer sikit, untuk adik-adik yg baru nak start bekerja setelah tamat alam graduan boleh ambik panduan mana2 yg patut aje..Masa saya terima tawaran bekerja di kompeni saya cari makan sekarang, saya sgt2lah teruja..maklumla tak sangka dapat offer dari big kompeni macam ni..masa tu saya sedang bekerja dgn satu kompeni yg cikai aje..dgn gaji sebanyak RM1.5k sahaja(dah rasa macam cukup je gaji banyak tu, siap boleh buat saving lagi)..saya terima offer di kompeni ni krn saya rasa kerja disini lebih stabil dan gaji pon lebih sikit la..org kata 'better offer'..okehla, frankly speaking gaji permulaan saya disini adalah cukup2 RM2k..waahhhhh..bukan main gumbira saya, 2k waktu itu bg saya lumayan sekali...okehla, itu citer 5 th dulu..so adik2 kirakanlah sendiri dalam masa 4 tahun increment adalah dalam 3-4 % setahun...hah..kira sendiri berapa gaji ahkak sekarang...pi amik calculator, sape yg terrer math boleh congak sendiri...Tapi point utama saya disini, bukannya berapakah gaji saya sekarang? Tapi, apa yg saya cuba sampaikan ialah kita mestilah demand gaji kita, jgn letakkan expected salary terlalu rendah dalam resume..dh le rendah siap tulis negotiable lagi...so bila dh dapat offer tu beranikan diri untuk demand gaji yg kita nak dgn HR..jangan ada perasaan takut..ishhh...kalo aku letak or demand gaji tinggi kang melepas peluang kerja kat big kompeni macam ni...NO NO NO..Saya telah meng'interview' beberapa org junior saya, walaupon tidak lah mereka memberitahu exactly brp gaji mereka, tapi yg nyata gaji mereka adalah lebih dari 2k dan ada yg lebih dr gaji saya sekarang...tak semua junior saya memang telah lama experience kerja, malah ada yg masih tgh smbung belajar & dan juga fresh grad..tapi tak pasti lah pulak kalo memang dh market price nya macam tu sekarang..setelah saya selidik punya selidik , one of the factor adalah seperti yg saya bgthu diatas..jangan takut utuk demand gaji..If you are really good, sudah tentu mereka tidak akan melepaskan anda...
At the end of the day...bersyukurlah dengan apa yg kita dapat sekarang, rezeki datangnya dari Allah bukan terletak pada 'big kompeni'..

2 comments:

Dhila tries to write again said...

baek lahhhhh!!!!!

Wan Collection's said...

Akak here is my mistake. i worried if i letak tinggi sangat dorg rasa i ni demanding n reject i. bila i msk keje sini..wah gaji merekaaa?? besarnya!!

kak, salute u la. i pun nak demand jugak. still looking for a better job.

thx for the informative info:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails