Adds by nuffnang

Tuesday, September 22, 2015

academic vs experience

Ni hanyalah pendapat aku sahaja based on my experience keje makan gaji selama 9 tahun (je)..sape2 tak setuju sila komen dalam hati je ye..hahahahabaru2 ni my sil yg mana dia dah pon ada dip, dapat offer further study ke degree. Time dapat offer tu dia dah kerja dlm bidang dia lah..so ramai2 sokong dia sambung study kecuali aku lah yg x berapa nak sokong..ye lah since dah dapat peluang tu, which is true jugak..
Tapi kalau aku, I choose to continue working..sebab?byk sebab dia..
satunya kalau ko anggap lepas grad n ada degree, ko dapat keje ngan gaji besar, ko silap yeh..ko akan start balik with zero..fresh grad..standard fresh grad most company skrg masih lagi 1.8k, tambah lagi ekonomi tgh tenat..lainlah kalo ko cemerlang dapat first class ye..kalau ko bekerja sekarang, lagi 3 tahun gaji ko dah dapat gaji utk fresh grad tadi atau LEBIH.PLUS ko dah ada experience, yg mana experience ko yg MAHAL di situ compare dgn sijil ko..
jaman sekarang experience n skill paling utama setuju atau tidak?lets say ko bijak belajar, tapi takde experience, tak de skill, speaking ke laut..ko rasa ko bagus ke?ko rasa kompeni nak hire org macam ko?
I've been through it.percayalah. and felt quite a looser honestly. ada degree tapi takde quality.tak bermakna cgpa x bagus.I graduated with second class upper.Tapi rasa kosong je bile masuk kerja.no added value. apa yg belajar kat university totally couldn't relate with work time tu lah.ye memang betul. universiti belajar mostly ikut buku and not relevant to industry. some of the subjects were outdated.itu dulu la time aku belajar 12 tahun yg lalu. sekarang aku tak tau whether the system has changed or not. tapi aku rasa cam sama je.
Mana ku belajar buat tok nenek report segala rupa bentuk graf, buat minit meeting with the correct format or hatta belajar microsoft words dgn cara yg betul .TEMPAT KEJE.mana aku belajar buat coding sikit2, kenal IT softwares n tools yg latest.TEMPAT KEJE.Mane aku belajar technical writing, write a proper statement in english semua tu?TEMPAT KEJE.mane aku belajar self confidence when dealing with people.TEMPAT KEJE.Mana aku belajar Speak in english with confidence.TEMPAT Keje.Ye semuanya kat tempat keje dulu, bukannya di universiti.
Dan itulah yg aku kumpul selama 9 tahun lebih dan yg dinamakan experience.yg itulah sebenarnya lagi mahal harga dan nilainya daripada angka cgpa ko. Kadang2 employer tak kisah sgt apa yg tertulis kat sijil ko, resume ko saja dah cukup utk menceritakan semuanya.
Dulu kawan2 opis, aku tgk ramai je sambil keje sambil sambung study.ada yg sambung ke degree, n ada yg sambung ke master...hebat2..itu lagi bagus bagi aku..ko dah ada experience, by the time ko grad, you already have both, sijil n experience..I was sooo jealoused with them (sebab aku ni berangan je nak sambung belajar, tapi sampai kesudah tak sambung)
jadi, pada yg tak berpeluang sambung belajar tu, akak rasa tak perlu bimbang..keje dulu cari pengalaman, kumpul duit, nanti boleh je sambung belajar..boleh guna kwsp utk bayar yuran, tak payah susah2 berhutang ngan ptptn hehehe..like i said earlier, experience n skill lagi penting, sape ada tu semua, he will be the outstanding one (tanpa perlu bergantung pada sijil2)..
And to pihak pengajian tinggi pon, patut kaji balik silibus, silibus somehow kena relevan ngan industry, pastu, kena ada subjek utk build confidence n more n more english subjek..barulah boleh melahirkan siswazah yg bukan sekadar sijil semata2..

sekian, bebelan mak enon hari ni.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails