Adds by nuffnang

Thursday, February 9, 2012

Berdikari


Aku rasa aku dah cukup berdikari,eh,tak belum 100%.sebab aku masih bergantung kat somi kalo nak kemana-mana, maklumla mak masih lagi takut2 nak drive(tak coolkan pompuan jaman sekarang tak pandai drive sendiri!)tapi dalam hal2 lain aku rasa aku memang berdikari.namapon takde mak since usia 6 tahun,dari kecik sampai besar pandai2 la atur hidup sendiri.
Aku datang kl sorang2 lepas setahun tanam anggur.tak tumpang sedara-mara(eh,ada ke sadara mara?).nasib baik ada kawan masa sekolah yg sudi tolong.kawan ni sebenarnya byk ajar aku pasal berdikari.ingat lagi first time dapat keje lepas abis belajar shortcourse kat cosmopoint.masa tu tak fasih sangat jalan2 kat kl.hanya tahu naik turun lrt dari rumah sewa ke cosmopoint jn raja laut tu & jugak ke sogo.hahaha.tempat keje pertama letaknya dekat SS2, PJ.never been to PJ before.Mula2 aku mintak kawan aku tu temankan cari tempat tu kat mana.Kawan aku tu tolak mentah2 & cakap kat aku “ko kan dah besar pandai2 la carik sendiri”.masa tu umor aku dah 25,dah beso sesangat dan bukan ‘budak’ lagi ye.sebal jugak rasa dihati,memandangkan aku tak penah pon sampai ke PJ & nak kena cari sorang2.masa tu mana wujud lagi smartphone bagai GPS ke Google Map ke..oleh kerana tak nak menyusahkan org dan atas nama berdikari,gigih aku cari tempat tu sendiri.naik lrt pastu naik teksi pulak.at last jumpa jugak.
Jadinya , aku rasa tak logic sekiranya di jaman sekarang ni yg era smartphone,GPS google map bagai, seseorang itu tak reti nak berdikari, nak jugak bergantung pada orang.padahal seseorg itu adalah opposite gender ngan aku, dah tua bangka umor 25 tahun,henfon kemain canggih segala tok nek GPS pon ada..memang loser sungguh kalo bab2 ni tak reti berdikari & very much rely on org lain(or ertikata lain menyusahkan).dan jangan nak kata umor 25 tu masih budak lagi ye!wadehel budaknya..
Same goes to my bro,tak penah la dia ngada2 mitak aku pi cari tempat or pi tunjuk jalan ke kat dia,dia carik sendiri walaupon masa tu dia bawah 25 tahun, pandai2 la dia nak hidup.oh, dia tak pakai pon menatang GPS keapa, tak wujud lagi..kami adik-beradikni  jenis tak nak nyusahkan orang,jenis usaha sendiri.kakak aku pon macam tu.semur hidup dia yg x penah dok kl,tetiba dok keje di kl.segala urusan keje, interview ke hapa, dia pi sendiri.Selagi kami bole berdikari, kami berdikari (and becoz we are not loser!)

Cik Seri Siantan said:sekadar menceritakan pengalaman.Kalo anda sentap , anda adalah yg makan cili.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails