Adds by nuffnang

Wednesday, June 13, 2012

Sayang anak timang2kan..

I know i shouldn't be writing about me, and am feeling macam makcik kiah keypochi plak..but forgive me, I can't help myself from not to write about this, hahaha, so whoever reading this take it as a lesson lah..a reminder to me also..(at the same time it was funny tho, promise me no to laugh ok?)
My colleague, anak nye baru masuk belajar kat U..being a spoil brat I guess (suke ati ko je ckp anak org spoil brat ye, tapi anak2 nowadays ramai yg spoil brat kan?) merasa terbeban agaknya sebab kena basuh baju manual pakai tangan.Dia pon suh bapak dia belikan mesin basuh.Untuk pengetahuan, anaknya dok di kampus.So tanpa pikir panjang bapak dia pon belikan mesin basuh untuk anaknya lalu dihantar ke kampus anaknya.Tak dan nak berkhidmat lama mesin basuh tu kat tuan dia, kena rampas pulak ngan pihak asrama/kampus kot..yelah, tak penah lagi aku jumpa asrama/kampus ke yg ada rules boleh bawak barangan letrik besar2 macam tu..takat heater pon some asrama/kampus tak allowkan, nikan pulak mesin basuh..dah satu masalah pulak bapaknya nak pi ambik balik mesin basuh tu..
Aku tahu citer nipon dari colleague aku yg lain (bukan dari hamba Allah tu sendiri, tu yg aku rasa cam keypochi giler tu, kak nam sungguh, tapi mcm aku cakaple, take this sebagai iktibar le)..
Ok first thing, memang aku gelak sungguh2 la.Pastu aku macam terpikir budak2 jaman sekarang sangatlah spoil brat kan.Tapi tak salahkan diaorgla, salahkan mak bapak nyelah..dah diajar begitu anaknya..Yelah, mak bapak sekarang ni jenis semuanya berduit, so anak nak apa2, boleh je bagi tanpa memikirkan kesannya.nak laptop dapat laptop, nak Ipad dapat Ipad, nak mesin basuh dapat mesin basuh...anak2 yg tak biasa hidup susah, memang akan susahla jadinya.beza sungguh dengan jaman aku dulu.bukan senang nak dapat sesuatu,eventhough bapak aku mampu.Tapi, hasilnya, aku menjadi lebih appreciate mende yg aku dpt miliki sekarang.kalau dah terbiasa hidup mewah, maybe aku jadi tak heran sangat kot.Tapi tulahkan, jaman sekarang, budak2 especially budak2 bandar, mana ada nak layan game2 kampung kan..sekarang jaman kegemilangan angry bird, haruslah ada sorang satu IPad@talipon pintar@tablet pintar.eh, melalut pulak.citer mesin basuh sampai ke Ipad pulak.Moral of the story, kita as a parent, kena ajar anak berdikari n tidak terlalu memewahkan mereka.Kalau tidak, kelak akan menjadi laughing stock org, saje jee...hehehe..

Aku dulu start basuh baju sendiri manual ngan tangan sebaldi besar,siap basuh baju adik kakak lagi since darjah satu tahu?

1 comment:

Nurul Says said...

saya nak gelak juga! haahahhahaha...kalau lah saya dibelikan mesin basuh ketika saya study dl saya akan buat bisnes dobi kat dlm asrama tu hahahahaha..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails