Adds by nuffnang

Friday, June 14, 2013

Bachelor IT

I was graduated in Bach IT from UUM.But I must say I'm not & was never an IT people.Not interested in IT.Not into programming and such.Also not a technical person.Then, why B.IT?
Here is my story..
(Continue story telling in malay lah..malas nak pikio ayat englis..)
Back in my SPM days, aku minat gile2 ngan subjek account, memang score n dapat A1 pon.Pastu dapat sambung belajar, matrix kat UUM.Ada subjek Account.Sem 1, cemerlang.Sem 2 memang menunggeng.Aku dapat D kot?Sebab apa?Sebab cikgu yg mengajar subjek tu, dalam sem 2 hanya 2 kali je dia masuk...kong ajo sungguh..aku pulak pesen yg kena terima input awal dari kelas dulu, baru boleh paham..aku ada try belajar ngan kawan2, tapi haram tak paham..Oleh sebab result account sem 2 hancur, maka hancur lah harapan nak sambung degree in accounting..Maka mari kite pikir nak ambik course apa for degree.
It was in 2000, era milinium lah katakan..dimana IT baru nak berkembang..time tu course IT sangatlah glemer sekali..Masa nak daftar course tu ramai kawan2 yg nak amik course IT..Actually masa tu aku agak indecisive antara 2, Bach IT or Bach pendidikan IT(cikgu)..ada kawan aku sorang ambik pendidikan IT ni, tapi ada lagi 4,5 org kawan baik aku yg ambik B.IT..Faktor ikut rakan pastu disogokkan dengan ayat2 seperti ini, zaman ni zaman IT, bile ko grad nanti banyak peluang pekerjaan dalam bidang IT..maka terambik lah aku course IT ni...
yelah banyaklah sangat job opportunity in IT nih, aku tanam anggur setahun kat rumah aku after grad!
Back to zaman belajar, sem 1, sem 2 was ok..sem 3 and seterusnya, bile dah masuk subjek hardcore IT aku tercungap2..and aku realized aku sebenarnya tak minat langsung IT ni...but it was too damn late!aku tak boleh undo..kalau aku quit, bukan setakat masa terbuang, duit PTPTN n segalanya turut terbuang..so aku belajar jugak dalam keterpaksaan..I could understand the theory, but not the practical..In fact, time belajar java teori, aku memang minat gile, time buat programming, aku kalah..otak aku memang tak leh pikir...kesian sungguh dengan diri sendiri ketika itu..But I managed to get second upper walaupon pengisian dia adalah nada..Alhamdullillah..
The story didn't stop there.
Dah abis belajar it was time to find job pulak.Tahun 2003-2004.Dah jadi lambakan graduan IT pulak.Keje agak susah, eh it wasn't susah lah..aku yg memilih..memilih sebab most job offer adalah programmer...huwaaaaaaa...mak ni tersangatlah bodoh bab2 programming.Time practical kena develop system, aku menangis 2 minggu, baru boleh buat.Tupon terpaksa tebalkan muka gi belajar ngan org.
Lepas tu, kalau nak mintak keje lain yg non IT related memang payah yg amat (based on my previous experience) sebab org akan relate dengan ko punye qualification..
Kesimpulannya, dulu, sekarang atau akan datang, aku memang tak berminat ngan IT, I mean macam programming or mende2 yg teknikal...otak aku memang tak boleh terima..
Tapi keje sekarang ada jugak tempias, nasib baik tempias je, kalau hardcore aku dah berenti lama..
Kalaulah ada org nak bagi aku biasiswa ke, bagi sponsorship ke, aku sanggup belajor balik dah tua2 ni, ambik course2 yg menjadi keminatan aku..I am more to accounting, management or HR pon boley..eh, belajar bab data katalog or anything to do with library pon aku suka..boleh keje mcm cik puan Kniedaz tu..tapi tulah, dulu2 aku tak tahu pon kewujudan course2 yg mcm tu..

1 comment:

Kniedaz said...

hahahaha...saya dulu tak minat account tapi bila studi manjang jumpa subject account..tu yang menyimpang masuk library tu...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails