Adds by nuffnang

Monday, July 1, 2013

Macam-macam pengalaman bersalin

*tak tahu nak letak tajuk apa, bantai je lah..
Hobi terkini ialah google pengalaman bersalin n baca kat blog2 org lain..hahha..macamkan gayanya nak bersalin anak pertama or macamkan esok je nak bersalin...aku bersalin ermmmm, lebih kurang lagi 4 bulan, awal bulan 11 or akhir bulan 10...cepat kuar ye baby, mama dah tak larat baru 5bulan ++ rasa macam dah 9 bulan..
Pengalaman bersalin setiap org memang x sama kan..ada yg senang dan mudah, ada yg cakap tak sakit, ada yg cakap sakit yg amat..macam2 lah..aku ni sibuk dok google sebab tgh pikir nak bersalin normal or ceasar lagi..aku ada both experience la..to me bersalin ceasar tak lah teruk mana, cuma tang penjagaan perut je yg susah sikit after bersalin...eh, anjer sangat dia ni, nak bersalin ceasar bagai...hahaha, org lain kemain kalo boleh nak bersalin normal khennn..
Bukan apa u olls, aku ni ada sedikit fobia..fobia sebab kena seluk tu..ke memang manja tak leh tahan sakit?hahaha..Tapi u olls, dua2 kali beranak, aku memang mengalami long labour..
Yg pertama, aku ke spital after dah 2,3 ari ketuban bocor..atas nasihat doktor klinik, dia suggest aku gi spitallah, sebab tu memang dh tanda nak beranak, kang takut ada jangkitan kuman plak, sebab dah ketuban bocor kan..masuk spital lebih kurang pukul 8PM, masa ni x sakit lagi, tapi ada sikit darah kuar..doktorpon induce..sampai ler pkl 7, sakit tapi boleh tahan...time ni jalan baru bukak 1 cm..ye satu cm, sedih u olls...sampai pkl 11AM, jalan bukak sampai 4 cm, tapi dah sakit yg hamat, akupon mintak epidural, sebelum tu, doktor dah pecah kan balance air ketuban tu, kat pukul 1 baru siap epidural tu, pukul 2.47 aku beranak..ko kiralah, dari pukul 8pM sampai pkl 2.30PM berapa lama aku dok dalam labour room..almost 17hrs okeh..dalam 17 jam tu jugak, ko bayangkan berapa puloh kali aku kena seluk ok...sakit oke..sebab yg datang seluk tu nurse lain, jari masing2 tak sama, ada yg beso, ada yg halus, gaya pon tak sama, ada yg kasar, ada yg buat sambil lewa je, yg lemah lembut tu adala sorang dua..
Beranak yg kedua pulak, aku masuk spital pkl 10AM.Sebab dah kuar darah n contraction selang 10 minit..menunggu doktor sampai ke malam..dari 10 pagi ke 10 malam, dah berapa banyak kali (tak terkira aku) nurse yg datang seluk..again, macam2 pesen nurse yg datang..tapi jalan tak bukak lagi, sedeh u olls..
Pkl 10 mlm baru doktor sampai, tu pon sebenarnya dia suruh balik rumah dulu, sebab jalan pon tak bukak lagi, tapi tetiba pulak air ketuban bocor yg agak banyak...dia tak pecah sekaligus, dia macam ko kencing banyak kali..Dah doktor pulak yg seluk n sah memang ketuban banyak dah bocor..masa dia seluk ni, memang sakit gile, dia sampai jolok kedalam okeh, siap ngan badan dia sekali terhenjut kedepan..sakitttttt..pastu doktor cakap, saya dah seluk sampai ke dalam, tapi tak rasapon kepala anak awk, kepala anak awak ni tak turun lagi, ni kena induce..actually dia bagi 2 pilihan nak induce or operate..tapi dia sebut induce tu aku terbayang pengalaman masa yg first dulu, long labour (yelah sebab jalan x bukak n kepala baby pon x turun), pastu ntah berapa kali lagi nak kena seluk, aku pon ckp ngan husband aku nak operate, satu lagi faktor yg menyebabkan aku nak operate, doktor anggar anak aku besar..oh, ngeri ok nak beranak normal dgn size anak yg besar..tak sanggup den, maka terbelah lah perut aku..
now, bile mengenangkan kedua2 kejadian tersebut aku adalah sedikit fobia n buatkan aku terpikir nak beranak operate..operate ke normal, operate ke normal..cuma kalau operate ni nak kena sediakan $$$$lah..
Like I said earlier, lain org lain pengalaman..lantaklah kalo ada nak cakap aku manja or penakut..they were never in my shoes...aku sekadar bercerita...

1 comment:

Kniedaz said...

saya dah merasa dua-dua hehe...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails