Adds by nuffnang

Friday, July 12, 2013

Puasa budak kecik

*This is just my point of view,tiada kaitan dgn pendapat or pandangan org lain..Masing2 ada pandangan masing2

Anak aku 5 thn dah..Tapi aku tak ajar dia puasa lagi..Aku tahu, ramai parents dah start ajar anak diaorg puasa since dari 4 thn pon ada..terpulanglahkan, masing2 punye prinsip n cara...
Tapi to me, 5 th or even 6 th pon still kecik sangat lagi untuk mula berpuasa..kesian..aku dulu pon start puasa bila umur 8 th kot..syarat wajib pose pon bila dah baligh kan..
Mula2 dulupon, aku ingat trend skrg memang kena ajar anak2 pose since diaorg tadika lagi..sebab aku dengar citer sorg mommy ni, bangga sangat anak dia dah start pose penuh since umor 4 th...erkkk..bagus tu memang baguslah, tapi hmmmmm...aku tak cakap apa2 pon,like I said, setiap parents ada cara masing2 nak didik anak2..Tapi masa tu adalah aku terpikir, bulan pose ni aku kena ajar anak aku pose..
But then, ada sekali tu aku terbaca artikel yg Wardina tulis..Dia cakap, dia pon tak ajar anak dia pose masa anak2 dia kecik or tadika, sebab bagi dia, yg penting kena solat dulu, baru boleh puasa..aku pon terpikir, dan setujulah ngan pendapat dia, yg penting kena ajar solat dulu..biladah anak tu complete solat, baru boleh berpuasa..sebabnya, aku rasa if diaorg puasa tapi tak solat, tu macam dah salah konsep, its like kita mengajar anak kena pose but its ok kalau tak solat..
Lagipon, budak2 kecik ni apala yg dia paham pasal pose kan..kalau dah 7-8 tahun tu, dah tahu solat, bolehla aku nak paksa dia puasa pon..time tu maybe dia dah paham konsep puasa ni..
Berbalik pasal kisah aku, semalam aku ada tanya anak aku, dia makan ke tak kat sekolah..dia cakap dia makan tapi sikit, sebab cikgu suruh dia puasa..aku tak de nak ambik seriuspon,sebab budak2 ni ntah betul ke tidak cerita dia, cuma agak terkilanlah, kalau betul begitu..apa hak cikgu tu tak nak bagi makan secukupnya macam hari2 biasa disebabkan kat situ ada budak lain jugak yg berpuasa..itu dia punya hal lahkan dah mak pak dia yg suruh puasa..cikgu2 yg kat tadika ni kenalah bagi makan budak2 lain yg tak pose mcm biasa..kena ingat sikit mak pak bayar yuran bulan2 bukannya murah ok, mahal and including makan minum..so pagi tadi, aku pesan sekali lagi kat cikgu dia supaya bagi makan mcm biasa tghri dan pagi..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails