Adds by nuffnang

Wednesday, July 17, 2013

Tadika, yuran & early education nowadays..

Saw this in hanis haizi instagram yesterday..Ohhh, tak terkata2..speechless sampai urut2 dada..
Tu baru yuran tadika, dah sama macam yuran aku belajar kat U dulu..untuk parents yg berkemampuan, kicik punya hal, tp untuk parents cukup2 makan macam aku...hahaha..sendiri mau ingat..
Tapi think positive, mungkin tadika ini benar-benar-benar bagus...
And this made me thinking..penting sgtkah tadika untuk anak2 zaman sekarang, I mean a good n proper early education before they enter the real school system..hmmmm..mungkin zaman dah berubah, budak2 kena belajar dari kecik lagi kot..aku dulu tadika pon tak abis, tapi bila masuk darjah satu still boleh dapat no 1 dalam kelas..
Eh balik ke yuran tadika tadi, phewwww...lap peluh jap..seriously?begitu mahal?Aku sekarang pon kena bayo yuran tadika utk 1st sem n 2nd sem dalam 1000++ pon rasa tercekik, belum masuk monthly fee lagi, and next year kena start tuition for mandarin..pitam...tuition?aku seumor hidup tak penah pegi kelas tuition, anak aku umor seawal 6 th nak kena antor tuition..kalo MIL kat kg dengor, mesti dia tak percaya nih..
Tapi percayalah, tuntutan education jaman sekarang sangat demanding, if we dont follow the flow, we will be the one yg ketinggalan..Aku sebenornya nak kalo boleh nak antor PASTI je, but takde PASTI kat area umah..Ada satu tadika melayu (yg bayor lebih kurang sama), tapi aku tak antor situ atas sebab2 tertentu, my first option is to send my boy to Genius Aulad (bayo yuran lebih kurang sama ngan skrg), tapi atas faktor jauh, maka x jadi..last resort, dekat Tadika Cina kat rumah, better teaching method, so far oklah..
But I have no idea how advance education now adays...I thought sama ngan jaman2 aku tadika dulu, Going through my son's text books, exercise books and segala-gala tok nenek buku (buku adalah sebeban, which I remember masa jaman aku tadika dulu aku x bawak buku pon pegi sekolah, siap bawak teddy bear lagi) I almost choked in disbelieve...really?are they learning these and these now...how advance..bayangkan soalan bahasa melayu, apakah kegunaan pokok kelapa.bincangkan...ok, part yg bincangkan tak tahan...aku dulu jaman tadika abc pon tak berapa nak kenal..
Dulu aku ingat, It just tadika..cukup lah kalau anak aku dapat kenal abc, boleh bilang sikit2..yelah dah namapon tadika, takkan nak bersungguh2 study bagai nak rak mcm kan ko dah belajr kat U..rupenya2 tidok..Masa pegi ambik report kad anak aku sem 1, mcm2 yg cikgu2 bagi tahu..terpana aku sekejap..I've no idea, yg tadikapon diaorg kena bersaing..kena cepat, kena pick up, kalau tak memang ketinggalan..So that what was happened to my son..aku akui, masa 1 sem, aku kurang bagi perhatian..yelah, pada pemikiran aku it just tadika..you will learn the same thing in standard 1, cukuplah sekadar tahu yg basic..Tapi rupanya tidak, start dari hari tu nak tak nak aku kena monitor anak aku, malam2 kena buat homework, weekend pagi petang homework, no more games..haihhh..kadang2 kesian pulak, mcam dah bagi satu tekanan, they just still kids,but then, itulah tuntutan education di jaman sekarang, kalau tak ikut memang ketinggalan..
Penah jugak berdebat ngan somi pasal ni..tapi somi aku cakap, tadika bukanlah penentu kejayaan hidup seseorg, kalau budak tu cemerlang tadika, tak semestinya dia cemerlang masa sek menengah or kat universiti nanti...hmmmm..betul jugak..tadika bukan penentu segala2nya..tapi tulah, kena ikut rentak jugak, tapi kena berpada-pada, jangan sampai terlalu obses nak anak pandai, sampai akhirnya membebankan ank itu..
Nasibmulah anak, kerana hidup di jaman ini...

1 comment:

Anonymous said...

salam..amboi mahalnya private skool nih....takut nak tgk ....kalo terlebih mampu..ok jer.....kalo cukup makan....tadika kerajaan pon ok jugak kan??heheheh

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails