Adds by nuffnang

Friday, August 6, 2010

First time ever...

Sedang saya berkemas rumah ketika berpindah tempoh hari, saya terjumpala dengan sehelai kertas ni.Kertas ni dulu saya simpan cadangnya untuk dijadikan kenangan, dalam dok simpan tu langsung terlupa mana letaknya, cuma terjumpa balik ketika berkemas baru-baru ni...Senyum sorang2 saya bile menengoknya...hehehe..

Ni la cheque gaji yang pertama hasil dari pekerjaan pertama yg saya lakukan seumur hidup saya ketika itu...tak banyak RM880 tu, tapi seingat saya masa tu saya rasakan macam dapat RM8k....hehehe...duit RM880 tu siap boleh simpan dan bagi kat bapak saya sikit.Waktu tu saya bekerja sebagai Admin Assistant dekat Information System Audit and Control Association (ISACA) Malaysia Chapter.Panjang bebenor namanya...
Second job iaitu pekerjaan sekarang, masa first time saya dapat gaji, saya telah gunakan duit tu untuk membeli rantai tangan.Saje je untuk buat kenang-kenangan, kalau saya tengok rantai tangan tu mesti saya akan teringat inilah hasil daripada duit gaji yg pertama.Walaupon tak mahal, It cost me around RM 400 je (emas tgh murah giler waktu tuh!) tapi cukup bermakna sebab tu ler barang kemas pertama yg dibeli dgn titik-peluh sendiri.Tapi sayang seribu kali sayang, rantai tangan saya tu hilang tercicir ntah dimana ketika genap ianya 3 tahun di pergelangan tangan saya.Sedih memang la sedih, tapi apa boleh buat, sudah takdir ianya bukan rezeki saya.
hehehe itulah kenangan dengan gaji pertama saya..



P/S:First gaji korang, korang spend untuk apa?Ingat lagi tak?

8 comments:

A D I A said...

ala swetnya simpan lagi copy cheque 1st gaji :) kita 1st gaji pun bagi mak ayah skit walau tak byk, pastu belanja family makan (kena pau sebenarnya hehe):)

Abd Karim MJ said...

actually saya 1 time pay saya pakai bank in.. masa tu kerja technician computer... tapi yang bestnyer slip gaji 1st tu sampai skrg ada simpan kat rumah kat kg sana....

Layanzzz ajer

oya said...

best kan..1st time always memorable..
time tuh rase nk banje org la..mcm2..
dh ade duit sndiri la katekan..hee

Siti Noor Aminah said...

belikan mak cerek letrik dengan dapur baru.. haha.. cerek letrik tu dah rosak pn.. dapur je still ok..

Admin said...

Assalamualaikum...

Pekerjaan saya yang pertama, dalam erti kata yang rasmi, mempunyai potongan KWSP ialah sebagai Pembantu Perpustakaan di Kolej Yayasan Melaka. Tapi tak ingat pula beli apa dari hasil gaji pertama tu, tp yg pastinya buat bayaran duit sewa rumah.

Yang paling saya kenangkan ialah pekerjaan saya sebagai pengawal keselamatan semasa saya baru sahaja buka kedai komputer. Buat dua kerja dalam satu masa.

Duit pertama dari gaji kerja pengawal keselamatan yg tak sebeberapa tu, sy beli printer 3 in 1. Sekarang dah tak keje tu lagi, tumpu pada kedai servis komputer. Bila pandang & gunakan printer 3 in 1 tu, sy kadang2 syahdu kerana ia mengingatkan sy pada susah payah cari duit utk kumpul modal beli peralatan utk bisnes.

CIK TOM said...

bestnyer...bl la nak boleh keje ni??huhu...

azremy said...

abg bwk mak ayah g mkn kedai.walaupun gaji dpat 250jer.tapi puas ati

Wan Collection's said...

duit gaji pertama 6 thn dulu, sy beli rantai silveer, lebih kurg RM43 je harganya masa tu, berloketkan bentuk hati. Elok lg, tup2 bila bg anak montel pki, xsmpi setahun, dah putus rantai nya. herannya mama nya pakai bertahun2 elok. x leh wat warisan lgsg si Delisha ni. Lainkali xleh bg dia pki ape2 dah(jimat duit den!) hahahhaha..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails